Dossier - 1141564
Details van een bestuurlijk dossier
Dossier nummer
|
|
1141564
|
Onderwerp
|
|
Raadsinformatiebrief over Eindevaluatie stadsbreed Funderingsherstel
|
Aanspreekpunt
|
|
H.M. Hoogstad
|
Ingekomen/gepubliceerd
|
|
03-10-2013 15:08:55
|
Onderwerp
|
|
Raadsinformatiebrief over Eindevaluatie stadsbreed Funderingsherstel
|
Programma
|
|
Wonen
|
Pijler
|
|
Fysieke Leefomgeving
|
|
|
|
Onderwerplijstnr
|
|
75 - Funderingsproblematiek
|
Vergadersectie
|
|
Stukken ter kennisname
|
Portefeuille houder
|
|
Reynvaan, Rinette (R.E.C.)
|
|
|
|
Aanspreekpunt
|
|
H.M. Hoogstad
|
Aanspreekpunt telefoon
|
|
078 770 4976
|
Aanspreekpunt e-mail
|
|
hm.hoogstad@dordrecht.nl
|
|
|
|
Behandeld ambtenaar
|
|
W. van den Engel, 078 770 4855
|
Datum B&W Besluit
|
|
01-10-2013
|
Gerelateerde zaak
|
|
1033546
|
|
|
|
Datum verzending
|
|
24-10-2013
|
Agendacommissie
|
|
12-11-2013
|
Adviescommissie
|
|
21-01-2014
|
|
|
|
Raad
|
|
28-01-2014
|
In Open Voorraad
|
|
Nee
|
Niet in actueel
|
|
Nee
|
|
|
|
Toelichting
|
|
De gemeente Dordrecht werd in 1997 geconfronteerd met mogelijk forse problemen aan de funderingen in de 19e eeuwse schil, Reeland, Oud en Nieuw Krispijn. Het ging hierbij naar schatting om 1300 particuliere woningen en een nog onbekend aantal sociale huurwoningen. Om de omvang van het probleem in kaart te brengen besloot de raad op 9 december 1997 hier een onderzoek naar te laten uitvoeren. Dit onderzoek heeft geleid tot het beleidsplan funderingsaanpak dat op 3 april 2001 door de raad is vastgesteld. Het rapport gaf een antwoord op de vraag naar een stadsbrede aanpak van het funderingsprobleem van door droogstand aangetaste houten funderingspalen onder particuliere woningen in de voorraad van voor 1940. Uit het onderzoek bleek dat het werkelijk aantal woningen met mogelijke funderingsschade circa 1350 was. Gezien de omvang van het funderingsprobleem werd gesteld dat de "volkshuisvestelijke bedreiging" die van dit probleem uitging voor aanmerkelijke delen van de woningvoorraad zo groot was, dat actief en sterk ondersteunend beleid nodig was. Wel werd vastgesteld dat de gemeente geen directe verantwoordelijkheid voor de funderingen van de woningen had, maar de gemeente was van mening dat de slechte funderingssituatie voor de vele honderden woningen in de stad niet kon blijven bestaan. Om de woningeigenaren tegemoet te komen in hun kosten voor het funderingsherstel besloot de gemeenteraad een budget van 52 miljoen gulden met een risicodekking van 5 miljoen gulden beschikbaar te stellen. Communicatie is van groot belang gebleken tijdens het gehele proces. Hierbij is gebruik gemaakt van een funderingskrant die elke 2 à 3 maanden onder alle bewoners van de aandachtsgebieden werd verspreid. Daarnaast was er regelmatig overleg met de BVFP die de belangen van de woningeigenaren behartigde. De makelaars zijn op gezette tijden door de gemeente en de BVFP, geïnformeerd over het verloop van het funderingsherstel.
|
Gepubliceerd
|
|
03-10-2013
|