Vergaderingen, bestuurlijke dossiers en documenten
De VOORZITTER roept hierbij de leden van de ADVIESCOMMISSIE FYSIEKE LEEFOMGEVING op tot het bijwonen van de openbare vergadering, die op dinsdag 13 december 2016 zal plaatsvinden in Vergaderzaal 3 - Hugo Muys van Holy van de vergadervleugel in het Stadskantoor, Spuiboulevard 300, aanvang 20.00 uur.
De commissiegriffier,
H.M. Hoogstad
De voorzitter opent de vergadering. Wethouder Reynvaan heeft twee mededelingen. De nota reclamebeleid komt - door een verruiming van de scope - later naar de raad dan eerder is toegezegd. Naar verwachting is de nota gereed in het voorjaar van 2017. Verder is er regionale afstemming over de totstandkoming van de woonvisie. De wethouder verzoekt de commissie om begin maart 2017 tijd te reserveren om de nota en de lokale uitwerking te bespreken. De commissie verzoekt de griffie hier in de agendering rekening mee te houden. De commissie stelt de agenda ongewijzigd vast.
De commissie stelt de besluitenlijst ongewijzigd vast.
De commissie stemt in met het verzoek tot agenderen en verzoekt de griffier de presentatie in te plannen.
De commissie is akkoord met de voorgestelde statuswijzigingen.
De commissie is akkoord met de voorgestelde statuswijzigingen. Wel benadrukt de fractie CU/SGP dat de wethouder bij twee toezeggingen nog dit kalenderjaar een RIB heeft toegezegd (geluidsbeperking en lobbybrief).
De fractie PvdA heeft twee vragen over asbestdaken en het voedselbos. Ten aanzien van het eerste punt meldt de wethouder dat de betreffende Rijksregeling op dit moment goed wordt bestudeerd. De voorzitter merkt op dat de raad op dit punt ook een motie heeft aangenomen. De gemeente is met de initiatiefnemers van het voedselbos in gesprek. Beide partijen zoeken nog een ander uit. Dit wordt dus vervolgd. De fractie GroenLinks heeft vragen gesteld over de voortgang in de casus Du-Do. Deze vraag is reeds schriftelijk door de wethouder beantwoord. De fractie GroenLinks deelt dit antwoord met de gehele commissie.
De commissie besluit deze raadsinformatie voor kennisgeving door te geleiden naar de raad.
Deze thema-avond betreft een technische toelichting op de vergunning (wat mogen de bedrijven nu allemaal?), op de lijst zeer gevaarlijke stoffen en op de werkwijze van de toezichthouder. In samenspraak met een afvaardiging uit de commissie is een set vragen samengesteld (zie bijlage). In vier presentaties zullen de belangrijkste aspecten worden toegelicht.- Eelco Hoff, Beleidsmedewerker Milieu - Jaap Cats, afdelingshoofd Vergunningen & Meldingen Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid - Marc Reijmers, manager site & compliance Chemours - Govert Griffioen, plant manager DuPont Dordrecht
Op maandagmiddag worden de presentaties toegevoegd aan het dossier.
De commissie wordt in vier presentaties (Gemeente OZHZ, Chemours, DuPont) uitgebreid geïnformeerd over een technische aspecten. Tevens wordt ingezoomd op hoe het stelsel van vergunning en handhaving in Nederland is ingericht, hoe de lijst van zeer zorgwekkende stoffen tot stand komt en hoe de bedrijven het vertrouwen met de omgeving willen gaan herstellen. De presentaties en de antwoorden op gestelde vragen zijn toegevoegd aan het dossier.
Klik op 'Fysieke Leefomgeving' voor de volledige agenda
Voorzitter: JD VeldmanPortefeuillehouder: H van der Linden / CML LambrechtsCommissiegriffier: H.M. Hoogstad